Streptokocker.

Japp de är vad vi har i min familj! Dagen idag började med att jag mitt mellan barn skydde ner hela badrummet, härligt, och alla som känner mig vet att jag är fjantig med sånt och blir illamående och får klökningar bara jag känner lukten! Så jag höll på att spy flera gånger själv när jag skulle städa efter henne och försöka hjälpa henne och se till att hon mådde så bra som hon kunde. Jag är faktiskt lite stolt över att jag klarade utan att spy själv! Så idag hade jag två barn hemma som mådde lite halv risigt, alltså mycket tv och sagor vilket var lite skönt men dom var jätte griniga! När mitt äldsta värd barn kom hem från skolan så var hon också jätte grinig och klagade över huvudvärk och de kändes om hon hade feber också.. Så min värd pappa tog dom alla till doktorn. Och kom tillbaka och sa att alla tre hade Streptokocker! Vilket får mig att undra om de var de som jag hade innan??? För om jag läser på symtomen på vårdguidens hemsidas så låter de faktiskt som om de kan vara de jag hade.. De ända symtomet som jag hade som inte finns med någonstans är svullna ögon. Men resten passar in precis på mig, från vårdguidens hemsida:

Symtom

Halsfluss

Halsfluss börjar med ont i halsen, hög feber, ömmande körtlar på halsen och allmän sjukdomskänsla. Halsmandlarna, tonsillerna, svullnar, blir ömma och röda. Ibland får halsmandlarna små vita proppar eller beläggningar. Se länk till höger.

Scharlakansfeber

Scharlakansfeber börjar med feber, ont i halsen och allmän sjukdomskänsla. Efter ett dygn uppträder ett småknottrigt utslag som börjar i ansiktet och sedan sprider sig till resten av kroppen. Se länk till höger.

Svinkoppor

Även huden runt näsborrarna och munnen kan infekteras och då kallas streptokockinfektionen svinkoppor eller impetigo. Se länk till höger.

Sår och snuva

Såriga nagelband och varig snuva kan också vara tecken på streptokockinfektion.

Ska prata med mina värd föräldrar om detta imorgon! Kan man bära på de fortfarande fast man inte har symtomen? Och mina "knölar" på halsen är faktiskt fortfarande kvar och jag har en bakom örat som man till och med kan se från håll.. Pinsamt om de är jag som har smittat alla barnen med de.

Allt detta gjorde så att jag blev fast i huset utan bil under ganska så många så timmar och man kunde ju inte gå ut heller eftersom de har hällt ner under hela dagen!! Dom kom dessutom inte hem när dom hade lova att dom skulle utan typ 1,5 timme senare! Vilket gjorde att jag lite sur, men om dom blir sena kan dom väll åtminstone smsa eller något och säga de så att inte mina planer blir helt förstörda!!
Men när dom kom hem så tog jag i all fall bilen och åkte till Sandra för att plocka upp henne eftersom hon behövde komma ut ur sitt hus och prata av sig lite.. tycker så synd om henne! Tycker inte att hon ska mer otur nu!! Vi åkte i alla fall till Cheesecake faktory och åt och sedan spenderad vi en timme på target med att bara flumma runt:D Trevlig kväll i slutändan ändå!

Nu måste jag sova så jag är förberedd för de värsta imorgon med 3 sjuka barn hemma!

Kram, Caroline



Kommentarer
Postat av: Sandra

Mer otur ska jag fan inte ha....



love birhtday korts avdelningen pa target.. haha

2010-04-27 @ 16:24:10
URL: http://sandraaandersson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0