Midsommar!

Midsommar, de måste väll ändå vara den mest svenska högtiden? Sverige är i alla fall landet som man ska vara i under midsommar!
Igår tänkte jag mycket på midsomrarna genom åren, från de att man va liten då allt handlade om att  bygga midsommarstången och dansa runt den till de att de mer och mer blev en ända stor fest som betydde en kväll av mycket alkohol. Och dom senaste åren är kanske inte dom jag tänkte mest på. Utan jag tänkte mer på dom då man var ett litet barn och man firade midsommar med alla familjevänner och hade femkamper och andra lekar, byggde midsommarstången och dansade runt den med fullaste inlevelse och plockade 7 sorters blommor att lägga under kudden för att drömma om den man skulle gifta sig med! Kvällarna då man fick var uppe jätteläge och leka i det höga sommargräset och höra föräldrarnas sjungande av snapsvisor och andra sånger från det självklara sånghäftet i bakgrunden och lyssna till musiktävlingarna som dom hade.
De är dessa midsomrar som jag tänkte på och jag kunde faktiskt inte undgå att längta hem lite och att få vara med på en midsommar hemma! Inte givetvis en sådan midsommar som man firar nu när man är "äldre" med en massa drickande utan en midsommar av gamla traditioner som man firade den när man var liten!

I år blir de en annorlunda midsommar då jag ska fira den utanför Sveriges gränser för andra gången i mitt liv. Första gången så var jag i Turiket med en hel hög av svenska vänner och de var en väldigt speciell och rolig midsommar när vi dansade midsommar "danser" i polen och dukande långbord av solstolar!
I år ska jag fira min midsommar inne i en park på Manhattan där Svenska kyrkan annorlunda ett Svenskt midsommarfirande för alla svenskar i New York vilket också förmodligen kommer bli ett väldigt speciell men också annorlunda midsommarfirande!

Glad Midsommar!
Kram, Caroline

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0